ردیاب خودرو دستگاه حرفه‌ای که امنیت خودرو را به ‌طور همه ‌جانبه تامین می‌کند گاهی مواقع دچار اختلالاتی می‌شود که باید راه ‌حل مواجهه با آن را بدانید. عوامل گوناگونی ممکن است اختلال ردیاب خودرو را سبب شوند. داشتن اطلاعات کافی در مورد عملکرد فنی دستگاه موجب می‌شود به پیدا کردن راه‌حل مناسب برسید.

مشکل در ارسال اطلاعات ماهواره‌ای

جالب است بدانید که ردیاب‌ها به واسطه وجود ماهواره‌هایی که در فاصله 21000 کیلومتری با ۶ مدار مختلف اطراف زمین درحال‌چرخش هستند عمل می‌کنند. ماهواره‌ها در حقیقت اطلاعات را دریافت کرده و آن‌ها را به ایستگاه‌های پردازش سیگنال زمینی ارسال می کنند و درنتیجه امکان ردیابی جغرافیایی خودرو را فراهم می‌کنند.

اگرچه این ماهواره‌ها بسیار قوی و دقیق هستند و امکان خطای آن‌ها خیلی پایین است؛ اما دخل‌ و تصرف های انسانی و ارسال پارازیت می‌تواند اختلالاتی در سیگنال‌های ارسالی ایجاد کرده و موجب خارج شدن ردیاب از دسترس شود. یکی دیگر از عواملی که ارسال و دریافت سیگنال‌ها را با مشکل مواجه می‌کند وجود برج‌ها و ساختمان‌های آسمان‌خراش است که از رسیدن سیگنال‌ها به ماهواره‌ها ممانعت می‌کنند.

توقف در نقاط کور و اختلال در ردیابی

در شرایطی که ردیاب‌ها در نقاط کوری مانند جاده‌های دور دست، معادن، صحراها، عمق دریا قرار بگیرند سیستم ردیابی از دسترس خارج می‌شود. این یکی ازاصلی ترین اختلال ردیاب خودرو است. بنابراین در شرایطی که پس ‌از دزدیده شدن خودرو، سارق در نقطه کوری ناپدید شود امکان دستیابی به خودرو بسیار دشوار خواهد بود.

البته جای نگرانی نیست تکنولوژی پیشرفته ردیاب‌ها برای نقاط کور هم راهکار مناسب دارد. سیستم مکان‌یابی LBS یا نقطه کور یکی از امکانات موجود در اغلب ردیاب‌های حرفه‌ای است. این تکنولوژی باعث می‌شود بتوانید از موقعیت خودرویتان حتی در دورافتاده‌ترین نقاط که قابلیت ردیابی ندارد هم باخبر شوید.

عملکرد سیستم ردیابی نقاط کور به این صورت است که پس ‌از این‌که اطلاعات به ماهواره‌های GPS ارسال شد این داده‌ها به مرکز دریافت داده جی‌پی‌اس فرستاده ‌شده و دورترین نقاط ردیابی می‌شوند.

راه حل: از پارک کردن خودرو در محدوده‌هایی که نقطه کور محسوب می‌شوند و امکان ردیابی وجود ندارد خودداری کنید. سعی کنید خودرو را در جاهایی پارک کنید که امنیت بیشتری دارد هنگامی‌که تصمیم به خرید ردیاب می‌گیرید انواعی که مجهز به تکنولوژی LBS هستند را انتخاب کنید

ضعف آنتن‌دهی اپراتورهای سیم‌کارت

همان‌طور که اطلاع دارید ردیاب خودرو به وسیله یک سیم‌کارت فعال می‌شود. حال اگر آنتن‌دهی این سیم‌کارت به دلیل اختلال شبکه دچار مشکل شود روی کارکرد ردیاب به ‌طور مستقیم تاثیر می‌گذارد. بنابراین در این موقعیت تا زمانی‌که اختلال شبکه رفع نشود ردیاب هم عمل نمی‌کند.

راه‌حل‌: از سیم‌کارت‌های اپراتورهایی که شبکه قوی دارند و اختلال در آنتن‌دهی آن خیلی کمتر است برای فعال کردن ردیاب استفاده کنید

بی توجهی صاحبان خودرو به نکات امنیتی

یکی از مشکلاتی که کمتر به آن توجه می شود این است که کاربران بعد از نصب ردیاب خودرو حس امنیت کامل دارند و دیگر از امکاناتی مانند قفل فرمان و قفل پدال و… غافل می شوند. استفاده نکردن از ابزارهای مکمل امنیتی مانند دزدگیر و قفل فرمان سارقان را برای دزدیدن خودرو بیشتر وسوسه می کند. درست است که با مجهز بودن به ردیاب حتی پس از سرقت خودرو هم می توانید آن را ردیابی کنید اما دردسرهای به وجود آمده پس از سرقت و پیگیری برای پس گرفتن خودرو هم خودش دردسرهای زیادی دارد.

به ‌کارگیری ضد ردیاب یا مختل کننده‌های جی‌پی‌اس

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای مسیریابی خودرو به‌ خصوص خودروهای سرقت ‌شده به وجود بیاید استفاده از سیستم دستگاه‌های ضد ردیاب است. دستگاه ضد ردیاب یک نوع تراشه کوچک جی‌پی‌اس است که در بخش فندکی ماشین جاگذاری می‌شود. این دستگاه کوچک با فرستادن پارازیت‌های متراکم و مداوم امکان ارسال داده‌ها به ماهواره‌های جی‌پی‌اس را مختل می‌کند. پس با این حساب اگر سارقان از مجهز بودن خودرو به ردیاب اطلاع پیدا کنند می‌توانند با ضد ردیاب‌ها موقعیت مکانی خودرو را از صاحب خودرو و پلیس مخفی نگه دارند.

از کار افتادن ردیاب به دلیل اختلال در باتری

یکی دیگر از اختلال ردیاب خودرو که راه ‌حل ساده‌ای هم دارد از کار افتادن باتری و از دست رفتن شارژ باتری ردیاب است. به‌ طورکلی ردیاب هایی که شارژی هستند و با برق و باتری تغذیه نمی‌شوند، مانند ردیاب و دزدگیر ماهواره‌ای از ۱ هفته تا ۶ ماه شارژ نگه می‌دارند. از این‌رو نگرانی چندانی بابت تمام شدن شارژ باتری و از کار افتادن آن وجود ندارد.

اما اگر در شرایط خاص این اتفاق رخ بدهد متاسفانه ردیاب درست عمل نمی کند.

راه حل: هرچند وقت یک ‌بار باتری ردیاب را چک کرده و از سالم بودن و شارژ داشتن آن اطمینان حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.