شاید تا به حال اطلاعات اندکی در مورد شبکه ردیاب جهانی و کارایی جی‌پی‌اس به گوشتان خورده باشد. باید بدانید که سیستم جی پی اس با سیگنال‌های دریافتی از شبکه ردیاب جهانی شامل ۲۴ ماهواره که در اطراف مدار زمین قرار گرفته‌اند، عمل می‌کند. این ماهواره‌ها که در مدار زمین درحال‌چرخش هستند می‌توانند اطلاعات موقعیتی و زمانی هر شخص یا وسیله ثابت یا درحال‌حرکت روی زمین را با تبادل سیگنال‌های مخابراتی، انتقال دهند.

جی پی اس ها در واقع نسل جدیدی از دزدگیرهای خودرو هستند که با تکنولوژی خاصی قابلیت تعیین مکان دقیق جغرافیایی خودرو را دارند. دستگاه های GPS خودرو ابزاری هوشمند با دقت عملکرد بالا برای ردیابی هستند. در ضمن امکاناتی نظیر کنترل سرعت مجاز، نشان دادن توقف ها، ردیابی خودرو روی نقشه و…را ارائه می دهند.

کارایی جی‌پی‌اس برای ردیابی

یکی از برتری های جی پی اس خودرو امکان ردیابی خودرو به صورت آنلاین، کاملا دقیق و در کمترین زمان ممکن است. پس از اینکه ردیاب جی پی اس خودرو را خریداری کردید، اپلیکیشنی برای نظارت بر خودرو روی موبایل یا کامپیوتر شما نصب می شود. این برنامه راه ارتباطی کاربر با اطلاعات موقعیتی خودرو روی نقشه است.

علاوه بر این هر گونه شرایط غیر معمول خودرو از طریق این پنل به صاحب خودرو اطلاع داده می شود.

ویژگی های متمایز جی‌پی‌اس خودرو

کارایی جی‌پی‌اس تنها به مشخص کردن مکان دقیق خودرو خلاصه نمی شود. قابلیت شنود صدای داخل کابین، امکان خاموش کردن خودرو از راه دور از هر نقطه از دنیا، هشدار روشن شدن غیر مجاز خودرو، تعیین محدوده مجاز تردد و امکان برقراری ارتباط صوتی دو طرفه تعدادی از قابلیت های پرکاربرد این دستگاههاست.

علاوه بر این قابلیت های جذاب دیگری وجود دارد که در حفاظت همه جانبه خودرو به مالک خودرو کمک می کند.

احتمالاً می‌توانید حدس بزنید که اگر هر عاملی باعث ایجاد اختلال در ارسال این سیگنال‌های ارتباطی شود، جی‌پی‌اس خودرو مشکل پیدا می‌کند. در نتیجه قادر به دریافت اطلاعات مکانی خودرو یا شخص و فرستادن آن برای برنامه موبایلی کاربر نخواهد بود.

ارتباط میان ماهواره و گیرنده جی‌پی‌اس ممکن است به دلایل مختلف قطع شود که در این فرصت به ۴ عامل اصلی این گونه اختلالات اشاره می‌کنیم.

باطری خالی‌شده باشد

همان‌طور که می‌دانید ردیاب‌ها برای فعال شدن از یک منبع تغذیه داخلی انرژی می‌گیرند. این باتری‌های داخلی ماندگاری مشخصی دارند و اگر در زمان مناسب شارژ نشود دستگاه از کار می‌افتد و سیگنال دهی قطع می‌شود. بعضی از انواع سیستم‌های ردیاب مستقیماً با سیم‌کشی به منبع تغذیه خودرو وصل می‌شوند. در این حالت اگر باتری خودرو به هر علتی از کار بیفتد، سیگنال دهی ردیاب هم با اختلال مواجه می‌شود.

خرابی دستگاه

ردیاب‌های خودرو همانند هر وسیله الکترونیکی دیگر که حساسیت بالایی دارد، گاهی ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشند. هرچند که این دستگاه‌ها بدنه قوی و ضد ضربه‌ای دارند اما درصورتی‌که شیوه نصب و راه‌اندازی به‌طور دقیق انجام نشود احتمال آسیب به دستگاه و خرابی آن وجود دارد. علاوه‌ بر این یکی از دلایل ایجاد اختلال در دریافت و ارسال اطلاعات به نوع دستگاه ردیاب و مدل تراشه جی‌پی‌اس آن بستگی دارد.

البته باید خاطرنشان کنیم که این تراشه‌های جی‌پی‌اس از لحاظ میزان حساسیت و سرعت تبادل اطلاعات نیز تفاوت‌هایی با هم دارند.

ردیاب هایی که با قیمت ارزان در بازار عرضه می‌شوند، تراشه گیرنده‌های جی‌پی‌اس نصب‌شده روی آن‌ها ضعیف عمل می‌کند. به‌همین دلیل نصب ردیاب‌های بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت معمولاً درگیری‌هایی در سیگنال دهی را بدنبال خواهد داشت.

اختلال آنتن‌دهی GPS در نقاط کور

ممکن است موقعیتی به وجود آید که به دلیل شرایط کوهستانی یا قرار گرفتن در یک فضای بسته، کارایی جی‌پی‌اس  و سیگنال دهی موقعیت مکانی دچار مشکل شده و اطلاعات به‌درستی از ماهواره‌ها دریافت نشود. در۵۰ درصد اختلالات مکان‌یابی جی‌پی‌اس، عدم آنتن‌دهی اپراتور سیم‌کارت دخالت دارد. به همین دلیل برنامه‌ی هوشمندانه‌ای در برخی ردیاب‌ها طراحی‌شده و در مکانهایی که پوشش‌دهی اینترنت و آنتن‌دهی سیم‌کارت فراهم نیست، این موقعیت در حافظه داخلی ذخیره می‌شود و با ورود به منطقه عادی پوششی این اطلاعات در اسرع وقت برای کاربر ارسال می‌شود.

راهکار دیگری برای برون رفت از این مشکل وجود دارد و آن نصب آنتن‌های تقویت‌کننده سیگنال ردیاب است که سیگنال دهی را تقویت کرده و کار تبادل اطلاعات را از طریق سیگنال‌های ورودی قوی‌تر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.