شاید باورش سخت باشد اما ردیاب هوشمند خودرو وسیله‌ای امنیتی به ‌اندازه گوشی‌های موبایل کوچک قدیمی است که به ‌صورت مخفی در خودرو نصب می‌شود. ضرورت اصلی این ابزار کوچک برای تامین امنیت خودرو به ویژه در مواقع سرقت خودرو است. یعنی درست در شرایطی که برای پیدا کردن خودرو دستتان از همه‌جا کوتاه است.

این مسیریاب مخفی به ‌دور از چشم سارقان بعد از دزدیده شدن خودرو همچنان فعال است و  گزارش‌هایی مبنی ‌بر موقعیت خودرو و توقف‌ها برای صاحبش ارسال می‌کند. علاوه ‌بر این‌ مواقعی پیش می‌آید که ماشین را در اختیار راننده یا یکی از آشنایان می‌گذارید و می‌خواهید در جریان شرایط خودرو باشید. در این حالت بر اساس برنامه‌ای که برای ردیاب خودرو تعریف می‌شود، در زمان‌های مشخص پیامکی مبنی ‌بر موقعیت دقیق جغرافیایی خودرو برایتان ارسال می‌شود.

اگر تصور کنید که این دستگاه کارایی پیچیده‌ای دارد و هر کسی نمی‌تواند از قابلیت‌های آن استفاده کند، اشتباه می‌کنید. برای این‌که از امکانات عالی این مسیریاب کوچک بهره ببرید تنها نیاز به یک سیم‌کارت فعال از هر یک از اپراتورها تلفن همراه دارید.

بخش دیگر کنترلی دستگاه نرم‌افزار ساده ای است که روی گوشی موبایل یا کامپیوتر شخصی نصب می شود. اگر می‌پرسید این ردیاب‌ها دیگر چه قابلیت‌هایی دارند؟ در پاسخ باید گفت امکانات دستگاه ردیاب این‌قدر زیاد است که با آگاهی از آن‌ها کاملاً مبهوت می‌شوید.

مثلاً از قابلیت‌های پرکاربرد آن این است که می‌تواند در صورت لزوم خودرو را از راه دور خاموش کند. در صورت تمایل می‌توانید مکالمات داخل کابین اتومبیل را نیز شنود کنید. می‌توانید از تعداد توقف‌ها زمان آن‌ها اطلاع پیدا کنید. امکانات فراوان دیگری مشابه با این ‌وجود دارد که می‌توانید از طریق دفترچه راهنمای دستگاه از آن‌ها آگاهی پیدا کنید.

برد دستگاه ردیاب خودرو

دستگاه‌های ردیاب هوشمند خودرو در کل کشور آنتن‌دهی داشته و هیچ محدودیتی ندارند. درواقع گوشی موبایل شما نقش ریموت دارد و می‌توانید خودرو را از راه دور هدایت کنید. به ‌عنوان نمونه اگر خودروی شما در آبادان باشد شما می‌توانید از تهران لحظه به لحظه از وضعیت خودرو روی گوشی موبایل خبردار شوید.

بدانید خودرو به کدام سمت حرکت می‌کند، سرعتش چقدر است؟ کجاها توقف داشته؟ و به ‌طور کلی خودرو را تحت نظر داشته باشید.

اگر برق خودرو قطع شود تکلیف ردیاب چیست؟

ردیاب‌ها بسته به نوع و مدلشان مجهز به باتری‌های داخلی هستند که مدت‌زمان مشخصی شارژ نگه می‌دارند. این باتری داخلی نقش یک ناجی را دارد چرا که در مواقع سرقت خودرو اگر سارقان برق ماشین را قطع کنند، می‌توانید از طریق باطری داخلی ردیاب، ماشین را ردیابی کنید. البته این را در نظر داشته باشید که مهم‌تر از همه کارایی اصلی خود ردیاب است. ممکن است استفاده از باتری داخلی همیشه ضرورت نداشته باشد.

مثلاً در مواقع سرقت، مدتی زمان می‌برد تا سارق ماشین را به محل مورد نظرش منتقل کرده و سپس برق آن را از ماشین قطع کند. در این مدت زمان شما قادر هستید مسیر حرکت و مقصد را روی نقشه موبایل مشاهده کنید.

نحوه شارژ سیم‌کارت دستگاه ردیاب

ردیابها بسته به این ‌که چقدر از آن استفاده می‌کنید و از امکانات پیامکی و تعیین موقعیت تا چه اندازه بهره می‌برید، میزان شارژ مشخصی استفاده می‌کنند. این میزان به ‌طور معمول بین  1000 تا 1500 تومان به طور ماهانه است. بهترین کار این است که کاربر در همان ابتدای نصب دستگاه آن را ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان برای استفاده یک‌سال شارژ کند.

حالا می‌رسیم به این‌که صاحب خودرو چطور از اتمام شارژ دستگاه مطلع می‌شود؟ توجه داشته باشید هنگامی‌که شما با دستگاه تماس می‌گیرید اما لینک موقعیت خودرو برای شما پیامک نمی‌شود مشخص است که شارژ آن تمام ‌شده و باید مجدداً آن را شارژ کنید.

اندازه ردیاب هوشمند خودرو حدودا چقدر است؟

این دستگاه‌ها خیلی کوچک هستند و آنتن‌های شان داخل خود دستگاه تعبیه ‌شده است. همان‌طور که گفتیم در حدود یک گوشه قدیمی موبایل با ابعاد ۱۰ در ۱۰ سانتی‌متر به شکل‌های مختلف ارائه می شود. به‌ همین دلیل به‌راحتی می‌توانید این ابزار کوچک و کاربردی را در قسمت‌های مختلف خودرو مانند داشبورد، زیر فرمان یا سقف اتومبیل به‌طور مخفی جانمایی کنید.

شاید بشود گفت اندازه ردیاب‌های مدرن چیزی در حدود دو قوطی کبریت روی ‌هم قرارگرفته است. بسته به این‌که خودروی شما ساخت چه کشوری باشد، محل نصب ردیاب قابل ‌تغییر است. مثلاً در خودروهای خارجی فرانسوی و کره‌ای که خیلی از بخش‌های خودرو سیم‌کشی برق دارد می‌توانید ردیاب را جلوی پای راننده، داخل درها، داخل کاپوت، صندلی عقب، سقف، صندوق عقب و خیلی جاهای دیگر نصب کنید. این قابلیت مخفی کردن به‌ ویژه در مواقعی که می‌خواهید سر از کارهای مشکوک فرد خاصی دربیاورید خیلی به ‌درد بخور است. نگران نباشید ردیاب جدید خودرو به این راحتی‌ها قابل پیدا کردن توسط افراد غریب و عادی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.