همانند هر دستگاه الکترونیکی دیگری که ممکن است پس‌از مدتی دچار اختلالاتی شود، جی‌پی‌اس یا ردیاب خودرو نیز گاهی مشکلاتی برای کاربران به وجود می‌آورد. با توجه به این‌که عامل اغلب نقص‌های ردیاب خودرو به اشکالات فنی مشترکی مربوط می‌شود، در این فرصت در خصوص مشکلات رایج ردیاب خودرو و راهکارهای برطرف کردن آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

 عملکرد ردیاب چگونه است؟

مسیریاب خودرو ابزاری حرفه‌ای برای تامین امنیت و موقعیت یابی لحظه ای ماشین است که با اتصال به خودرو امکان مشاهده شرایط و تحت نظر داشتن آن را فراهم می‌کند. ردیاب‌ها با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های حفاظتی روز دنیا اطمینان خاطر را برای صاحبان وسایل نقلیه به‌همراه می‌آورند.

مشکلات رایج ردیاب خودرو چیست؟

به دلیل پیشرفته بودن سیستم ردیاب احتمال خرابی آن خیلی کم است، اما با این ‌حال گاهی به دلیل یک سری شرایط محیطی یا ایرادات جزئی در کارکرد دستگاه با خطاهایی مواجه می‌شویم. کارکرد ردیاب خودرو به این صورت است که با ماهواره‌های در حال ‌چرخش به ‌دور کره زمین در ارتباط دائمی است.

این تکنولوژی از صنایع نظامی به سیستم امنیتی خودرو وارد شده ‌است.

ردیاب‌ها گاهی به‌طور موقتی دچار اختلال می‌شوند که رایج‌ترین این مشکلات مواردی به صورت زیر است:

اختلال در دریافت و ارسال سیگنال: همان‌طور که اشاره کردیم GPS خودرو به‌طور مستمر با ماهواره‌ها تبادلات اطلاعاتی دارد. در شرایط طبیعی ۱۲ ماهواره به طور دائمی درحال گردش در اطراف کره زمین هستند. این ماهواره‌ها برای مکان‌یابی خودرو اطلاعات به ردیاب مخابره می‌کنند. بنابراین هنگامی‌که در ارسال و دریافت این سیگنال‌های ماهواره‌ای به ردیاب مشکلی به وجود بیاید، ردیاب درست عمل نمی‌کند.

مانند مواقعی که دستگاه مسیریاب در محدوده ساختمان‌های مرتفع قرار می‌گیرد. البته این اختلال در تبادل اطلاعات موقتی است و بعد از قرار گرفتن در موقعیت مناسب برطرف می‌شود. نکته قابل‌توجه این است که در ردیاب‌های امروزی این مشکل با فناوری LBS تا حد زیادی رفع شده‌ است.

احتمالاً می‌پرسید LBS  چه کارایی دارد؟ فناوری LBS به ردیاب‌ها کمک می‌کند در نقاط کور مانند مجاورت برج‌ها و ساختمان‌ها  و داخل پارکینگ‌ها مشکل در ردیابی رفع شود. عملکرد این فناوری به این صورت است که به نزدیک‌ترین دکل‌های مخابراتی سیگنال ارسال می‌کند. در نتیجه شرایط برای موقعیت‌یابی در مناطق کور هم فراهم می‌شود.

خالی شدن شارژ باتری:

ردیاب‌ها به ۲ دسته ردیاب سیمی و بدون سیم دسته بندی می شوند ردیاب‌های سیمی همان‌طور که از نامشان برمی‌آید از طریق سیم‌کشی به منبع تغذیه خودرو اتصال پیدا می‌کنند.

ردیاب‌های بی‌سیم به دلیل مجهز بودن به باتری داخلی باید هرچند وقت یک‌بار شارژ شوند. بنابراین برای حل مشکل خالی شدن شارژ باتری می‌توان از انواع قابل اتصال به برق خودرو استفاده کرد.

 آنتن ندادن شبکه تلفن‌همراه:

در اغلب نمونه‌های ردیاب برای فعال شدن دستگاه نیاز به نصب  سیم‌کارت وجود دارد. در واقع اطلاعات ردیاب از طریق این سیم‌کارت به کاربر(صاحب خودرو) انتقال می‌یابد.

اگر خودرو در موقعیت‌های جغرافیایی قرار بگیرد که شبکه تلفن‌همراه در آن‌جا ضعیف باشد، فرایند تبادل اطلاعات با اختلال مواجه می‌شود. البته این شرایط هم مانند شرایط قبلی پایدار نیست و با ایجاد تغییر در وضعیت جغرافیایی و حرکت ماشین فرآیند ردیابی خودرو به حالت طبیعی برمی‌گردد. بنابراین ضعیف شدن سیگنال‌های شبکه مخابراتی یکی از مشکلات رایج ردیاب خودرو است که در موقعیت‌یابی خودرو اختلال ایجاد می کند.

وجود سیستم های مختل کننده ردیاب:

یکی از مشکلات رایج ردیاب خودرو که همواره ردیابی خودروهای سرقتی را با مشکل مواجه می کند کاربرد دستگاههای ضد ردیاب است. ضد ردیاب نوعی تراشه ظریف GPS است که در محل فندکی خودرو به صورت جاساز قرار می گیرد. این دستگاه پارازیت های پشت سر هم و متراکم ارسال می کند که در تبادل اطلاعات با ماهواره ها موانعی ایجاد می کند.

در نتیجه جی پی اس خودرو درست عمل نکرده و با خطا روبرو می شود. این مهم ترین کاری است که سارقان حرفه ای در مواجهه با خودروهایی که ردیاب دارند انجام می دهند و به این وسیله موقعیت یابی خودرو توسط پلیس و صاحب ماشین از دسترس خارج می شود.

غیر فعال کردن باتری خودرو:

یکی از اقدامات مهم دیگری که سارقان برای از دسترس خارج شدن ردیاب انجام می دهند، از کار انداختن منبع تغذیه و باتری خودروست. در این شرایط اگر ردیاب مجهز به باتری داخلی باشد می تواند بین یک هفته تا 6 ماه شارژ نگه دارد. در این موراد نگرانی از بابت از کار افتادن باتری خودرو وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.